Resumo

Título do Artigo

O INDIVÍDUO COMO SUJEITO, ATOR E AGENTE DA MUDANÇA CULTURAL E ORGANIZACIONAL
Abrir Arquivo

Tema

Gestão de Pessoas e Sustentabilidade

Autores

Nome
1 - tomas vieira penna
FUMEC - FUNDAÇÃO MINEIRA DE EDUCAÇÃO E CULTURA - FACE Responsável pela submissão

Reumo

As empresas contemporâneas estão precisando mudar em função de pressões externas e internas inéditas, tanto na variedade como na intensidade, e elas carregam dentro de si as sementes da sua própria redenção (ou destruição): seus empregados. Mudar uma organização e sua cultura é um processo que “afronta as verdades” dos indivíduos que a compõe, podendo provocar reações neles numa atitude de negação da perda da sua identidade. Os principais achados e conclusões que esta revisão mostrou foram que as organizações devem contribuir para que o sentimento de sujeito, ator e agente de mudança possa emergir nos indivíduos ou elas não mudarão. Esse artigo está limitado à revisão de literatura feita nos instrumentos de busca do EBSCO, Portal de Periódicos da Capes e Google Acadêmico e comporta limitações devido à necessidade de aprofundar um pouco mais a temática das mudanças culturais e organizacionais à realidade de uma ou mais organizações.
For some companies adapting to new times is inevitable, a matter of life and death. For others, an adaptation is a recommendation, a preliminary security measure. Companies must change because of external and internal press functions, both in variety and intensity and they carry within themselves the seeds of their own redemption (or destruction): their employees. Changing an organization and its culture is a process that “affronts the truths” of the individuals that compose it and may provoke reactions in them that either cling to the past or engage with the present in an attitude of denial of loss of your identity. The main findings and conclusions that this review showed were that organizations should contribute so that the feeling of subject, actor and change agent can emerge in individuals or they will not change. Beliefs, values, rites, customs, etc., i.e. culture can and should be moved in organizations through structured, deliberate and participatory processes, because this is how individuals will reconstruct their personal and social identities (or culture) and ultimately change and so the organization. This article is limited to a literature review of the search tools of EBSCO, Capes Journal Portal and Google Scholar and also has limitations due to the need to further deepen the theme of cultural and organizational changes to the reality of one or a few organizations that have gone through this process recently.