Resumo

Título do Artigo

REMOTE LEARNING UNDER COVID-19 SOCIAL DISTANCING: Discussion, Resources, Implications for Accounting Faculty and Students, and a Netnography Study
Abrir Arquivo

Tema

Educação e Sustentabilidade

Autores

Nome
1 - Vitor Hideo Nasu
Universidade de São Paulo - FEA Responsável pela submissão

Reumo

The purpose of this work was to promote discussions and reflections upon remote learning in accounting education in Brazil during the quarantine period because of the novel coronavirus (SARS-CoV-2, COVID-19) pandemic. Additionally, a study based on the netnography approach was developed to deepen the debate on how COVID-19 has been affecting graduate programs and students. In section 2, I intended to bring the role of digital videos and webinars to help with the face-to-face education to remote learning transition. Accounting faculty can benefit from the American Accounting Association webinars and other instructional materials, besides other types of interactive technology. In section 3, I debated some of the implications for accounting faculty and students. Many of them had considerable changes in their daily personal and academic routines. They had to take care of themselves at the same time they needed to keep their commitment to their education lives. I hope I have raised some useful points and insights into the present scenario and how we should act while this pandemic lasts. Finally, a netnography study was developed with the purpose of strengthening the discussion about how the COVID-19 crisis is affecting a graduate student community. Results showed that more than one-third of the total posts on April 30, 2020, were associated with COVID-19, which is an indication that this theme has been a concerning topic among graduate students in an online environment. At least, graduate students have one another to provide supportive debates that can help them stay strong during this crisis period. Hopefully, the reflections of this work will reach those who need help with technology-instructional materials and those who are interested in what is going on with an online academic community.
O objetivo deste trabalho foi promover discussões e reflexões sobre o ensino remoto na educação contábil no Brasil durante o período de quarentena em decorrência da nova pandemia do coronavírus (SARS-CoV-2, COVID-19). Além disso, um estudo baseado na abordagem da netnografia foi desenvolvido para aprofundar o debate sobre como o COVID-19 vem afetando programas de pós-graduação e estudantes. Na seção 2, pretendi trazer o papel dos vídeos digitais e webinars para ajudar na transição da educação presencial para a aprendizagem remota. O corpo docente de contabilidade pode se beneficiar dos webinars da American Accounting Association e outros materiais de instrução, além de outros tipos de tecnologia interativa. Na seção 3, debati algumas das implicações para professores e alunos de contabilidade. Muitos deles tiveram mudanças consideráveis em suas rotinas pessoais e acadêmicas diárias. Eles tinham que cuidar de si mesmos ao mesmo tempo em que precisavam manter o compromisso com a vida educativa. Espero ter levantado alguns pontos úteis e percepções sobre o cenário atual e como devemos agir enquanto durar esta pandemia. Por fim, foi desenvolvido um estudo de netnografia com o objetivo de fortalecer a discussão sobre como a crise do COVID-19 está afetando uma comunidade de estudantes de graduação. Os resultados mostraram que mais de um terço do total de postagens em 30 de abril de 2020 estavam associadas ao COVID-19, o que indica que esse tema tem sido um assunto preocupante entre os alunos de pós-graduação em ambiente online. Pelo menos, os alunos de pós-graduação têm uns aos outros para oferecer debates de apoio que podem ajudá-los a permanecer fortes durante este período de crise. Esperançosamente, as reflexões deste trabalho alcançarão aqueles que precisam de ajuda com materiais de instrução de tecnologia e aqueles que estão interessados no que está acontecendo com uma comunidade acadêmica online.